#ŻelazoJestWażne

Informacje o Dniu Niedoboru Żelaza

Dzień Niedoboru Żelaza obchodzimy co roku, 26 listopada. Dzień ten jest poświęcony:

Zwiększaniu świadomości na temat poważnego problemu dla zdrowia publicznego, jakim jest niedobór żelaza

Podkreślaniu istotnego wpływu niedoboru żelaza oraz niedokrwistości z niedoboru żelaza na życie chorych

Pomocy w rozpoznawaniu częstych i zwykle pomijanych objawów

Chcemy, aby żelazo nie miało żadnych tajemnic! Aby ludzie wiedzieli, dlaczego żelazo jest tak ważne dla naszego organizmu i co może się stać, jeśli jego podaż będzie niewystarczająca, oraz potrafili rozpoznać objawy i mogli podjąć odpowiednie działania. Informując ludzi o znaczeniu prawidłowych poziomów żelaza, zachęcamy większą liczbę osób do rozmowy z lekarzem o niedoborze żelaza i niedokrwistości z niedoboru żelaza.

Znaczenie żelaza i niedoboru żelaza

Krótko mówiąc, bez odpowiedniej ilości żelaza organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Żelazo jest potrzebne w całym organizmie. Jest ono niezbędne do produkcji czerwonych krwinek oraz zapewnienia wydajnej pracy serca i mięśni szkieletowych. Żelazo odgrywa także kluczową rolę w zwalczaniu infekcji i chorób, utrzymywaniu prawidłowych poziomów energiii prawidłowym funkcjonowaniu mózgu. Niedobór żelaza oznacza, że ilość żelaza w organizmie jest niewystarczająca do zapewnienia jego prawidłowej pracy.

Częstość występowania niedoboru żelaza

Niedobór żelaza występuje bardzo często i można go stwierdzić u jednej trzeciej osób na całym świecie. W szczególności jest to jedyny niedobór składnika odżywczego, który często występuje w krajach rozwiniętych. Występuje najczęściej u kobiet przed menopauzą oraz u kobiet w ciąży i dzieci poniżej piątego roku życia. W Europie niedobór żelaza występuje nawet u 33% kobiet kobiet przed menopauzą, do 77% u kobiet w ciąży i do 48% u dzieci. Niedobór żelaza jest często związany z przewlekłymi chorobami zapalnymi.

Efekty
Następstwa niedoboru żelaza różnią się u poszczególnych osób, jednakże można powiązać je z ogólnym pogorszeniem stanu zdrowia i dobrego samopoczucia, a także nasileniem zmęczenia. Nawet przy braku niedokrwistości niedobór żelaza może być wyniszczający i zaostrzać zasadnicze choroby przewlekłe, prowadząc do wzrostu zachorowalności i śmiertelności. U dzieci niedobór żelaza może znacząco zaburzać rozwój funkcji poznawczych i ruchowych.

Przyczyny niedoboru żelaza

Niedobór żelaza może wystąpić u ludzi w każdym wieku, są jednak pewne charakterystyczne okresy w życiu, a także określone wybory związane ze stylem życia, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia tego problemu:

Utrata krwi. Utrata krwi w trakcie miesiączki (okresu) oznacza, że kobiety przed menopauzą potrzebują nawet dwukrotnie więcej żelaza w diecie niż mężczyźni, aby uniknąć niedoboru żelaza. Kobiety, u których miesiączki są szczególnie obfite, są bardziej narażone na niedobór żelaza i powinny omówić to z lekarzem. Utrata krwi przyczynia się także do rozwoju niedoboru żelaza u pacjentów z nieswoistym zapaleniem jelit (IBD), przewlekłą niewydolnością serca (CHF) oraz przewlekłą chorobą nerek (CKD).

Stan zapalny. Stan zapalny związany z niektórymi chorobami przewlekłymi, np. IBD, CHF lub CKD, może obniżyć ilość żelaza wchłanianą w jelitach i prowadzić do niedoborużelaza.

Leki. Niektóre leki stosowane w leczeniu IBD, CHF lub CKD mogą prowadzić do utraty krwi, czego skutkiem może być zwiększone ryzyko niedoboru żelaza.

Wzrost. Żelazo jest niezbędne organizmowi do wzrostu — w związku z tym w okresach intensywnego wzrostu wzrasta zapotrzebowanie na żelazo. Do takich okresów należy ciąża, okres wczesnego dzieciństwa (poniżej piątego roku życia) i okres młodzieńczy.

Dieta. Żelazo występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, jednakże żelazo z produktów zwierzęcych jest lepiej wchłaniane przez organizm.Do pokarmów bogatych w żelazo należy czerwone mięso (wątróbka, steki itd.), jaja, rośliny strączkowe, fasola, orzechy i nasiona. Restrykcyjna dieta, z wyboru (wegetariańska lub wegańska) lub wymuszona chorobą przewlekłą (np. chorobą nerek), może zwiększać ryzyko niedoboru żelaza.”

Więcej informacji można uzyskać na stronie:

www.irondeficiency.com/resources

Leave a Comment